" Mesyuarat Bersama Koperasi Usahawan Melayu Negeri Sembilan Berhad (KUMNSB) dan Gabungan Penjaja Dan Peniaga Melayu Negeri Sembilan (GAPEMA) - Perhubungan Negeri Sembilan : 2:00pm/Lokasi: Pejabat Amber Glo Development Sdn. Bhd "

Rabu, 17 Februari 2016

Persaraan saya tak beri kesan tukaran ringgit - Zeti

KUALA LUMPUR: Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz melihat persaraan beliau tidak akan memberi kesan kepada tukaran ringgit. Beliau berkata, pergerakan ringgit ditentukan oleh faktor domestik dan perkembangan di luar negara. Beliau berkata, antara faktor domestik yang menyokong pergerakan ringgit ialah pertumbuhan ekonomi, lebihan perdagangan dan akaun semasa. 

"Ekonomi negara terus berkembang. Kami (Bank Negara) akan mengumumkan perangkaan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi suku keempat esok," katanya. Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai spekulasi bahawa ringgit akan terus jatuh susulan persaraan beliau. Beliau ditemui selepas pelancaran Platform Akaun Pelaburan (IAP) di Kuala Lumpur, hari ini. Zeti berkata, proses pemilihan pengganti beliau berjalan lancar. 

Beliau yakin keputusan pemilihan penggantinya dibuat berdasarkan yang terbaik untuk negara. Ditanya sama ada beliau akan menyambung perkhidmatannya, Zeti berkata: "Tidak akan (menyambungnya)."   

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/125323

Tiada ulasan:

Catat Ulasan